הוועדה ההומניטארית בענף הסיעוד – מדריך להגשת בקשה

עובד זר בענף הסיעוד מגיע לישראל ל- 63 חודשים. מרגע ההשמה אצל מטופל סיעודי הוא רשאי להשאר אצלו עד 120 או עד לסיום ההעסקה, מכל סיבה שהיא.

חשוב להדגיש: מרגע שנגמרה ההעסקה, על העובד הזר לצאת מישראל ויש לו תקופת התארגנות לסיים את סידוריו ולצאת מהארץ.

לכן, גם אם יש בדרכונו של העובד אשרה עבור המטופל הסיעודי הקודם הרי שהיא אינה בתוקף לאחר סיום עבודתו ולא תעבור למטופל הבא אחריו.

לאחר שהות של 63 חודשים ניתן להאריך את אשרתו של העובד באמצעות ויזה הומניטארית או ספיישל ויזה כפי שמכנים אותה העובדים.

אך לבקשה זאת יש מספר תנאים הקבועים בחוק ואשר לא ניתן לעבור עליהם.

תנאי סף להגשת הבקשה:

1. ראשית יש לוודא שהמטופל הסיעודי מחזיק בהיתר העסקה בתוקף.
  2. יש להגיש את הבקשה בתוך 90 ימים או פחות מסיום ההעסקה הקודמת. בעניין זה יכולה להיות גמישות קלה אם יש סיבה לאיחור.
  3. עוד נדרש רצף טיפולי בעברו של העובד הזר למשך 24 חודשים אצל אותו מעסיק. פטירה או מעבר למוסד סיעודי ימשיכו את הרצף.
  4. בנוסף יש לוודא שהעובד סיים את העסקתו האחרונה בישראל עקב פטירת המטופל או מעברו למוסד סיעודי.
  5. יש לבדוק שלא עברו 8 שנים ממועד כניסת העובד לישראל. בקשה שהוגשה לאחר שמונה שנים ויום – תפסל.
  6. תנאי אחרון הוא שלא ניתנה לאותו עובד ויזה הומניטארית קודמת, זאת למעט לטיפול בבן הזוג של אותו המטופל הסיעודי.

אם עמדה הבקשה בכל התנאים היא תועבר אל הוועדה ההומניטארית אשר תדון ותכריע האם ישנן נסיבות הומניטאריות המצדיקות את אישור הבקשה או לא.

במידה והמטופל הסיעודי הוא צעיר מתחת לגיל פרישה וגם מחזיק ב- 188% שר"מ או שהוא מוכר כנכה צה"ל, נפגע פעולות איבה או נפגע בתאונת עבודה ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת התנאים שציינתי למעלה מבוטלים.

במקרה כזה נדרש רק לוודא שהעובד הזר נמצא בישראל פחות מ- 13 שנים ושהבקשה הוגשה בתוך 150 ימים מסיום עבודתו האחרונה.

אם בדקתם והבנתם שאתם עומדים בתנאים ניתן להגיש בקשה הומניטארית.

מה לצרף לבקשה?

מצורף קישור לטפסים אותם צריך להדפיס ולמלא:
ניתן ללחוץ כאן

• טופס בקשה ובו הפרטים הרלוונטיים של העובד והמעסיק.
  • טופס ויתור על סודיות רפואית עליו צריך לחתום המטופל או האפוטרופוס אם יש.
  • לבקשה יש להוסיף חוות דעת של עובד סוציאלי או רופא. מומלץ שחוות הדעת תפרט מהם הטעמים ההומניטאריים שבבסיס הבקשה וכן תפרט אם ישנה ייחודיות בטיפול הנדרש, האם ישנן נסיבות אישיות רפואיות ושאינן רפואיות המיוחדות למטופל הספציפי וכן מומלץ לפרט מהי הפגיעה שתגרם למטופל הסיעודי אם לא תאושר הבקשה.
  • נדרש לצרף סיכום ההסטוריה הרפואית של המטופל ופירוט התרופות אותן הוא נוטל. זה סיכום רפואי פשוט שניתן להוריד מאתרי קופות החולים או לבקש מהרופא המטפל או ממזכירות קופת החולים.
  • לכל אלה יש לצרף מכתב של בן המשפחה המסייע למטופל או אפילו של המטופל עצמו אם הוא מסוגל לכתוב מכתב כזה. במכתב הזה רצוי לפרט את כלל נסיבות הבקשה ומצבו של המטופל, את נסיונות ההשמה של עובדים אחרים, אם נעשו כאלה, וכן לתאר את הקשר בין המטפל למטופל.
  • אם המטופל הסיעודי אינו כשיר – יש לצרף צו אפוטרופסות או אישור כניסה לתוקף של יפוי כוח מתמשך.
  • אם המטופל קטין יש להוסיף דו"ח מהמוסד החינוכי בו הוא לומד.
  • לכל אלה נדרש גם העובד לצרף תצהיר תמיכה לבקשה מאומת על ידי עורך דין. העובד יצהיר שהוא מצטרף לבקשה, שהוא יודע שאם בקשתו תאושר הוא יוכל לעבוד אך ורק אצל המטופל שהגיש אותה ושככל שתדחה הבקשה יצטרך לצאת מישראל.

כיצד להגיש את הבקשה?

את הבקשה ניתן להגיש בהגעה פיזית לאגף היתרים ברשות האוכלוסין או על ידי משלוח בדואר רשום לאגף היתרים, רח' אגריפס 42, בניין כי"ח, ירושלים. את הבקשה ניתן להגיש גם באמצעות הלשכה הפרטית המסייעת לכם או באמצעות עורך דין.

מה עושים אם הבקשה נדחתה?

אם נדחתה בקשתכם, ניתן לגשת בתוך 30 יום לבית הדין לעררים ואמליץ שפניה כזאת תיעשה רק לאחר קבלת ייעוץ מעורך דין. לחצו כאן למידע נוסף על הגשת ערר לבית הדין לעררים

יש לכם שאלות? תוכלו להשאירן בטופס יצירת קשר באתר ואשמח לסייע.