קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין


"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין
קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין
תוכן עניינים

מדינת ישראל מכירה בזכות לחיי משפחה כזכות יסוד ולכן אזרח זר הנשוי לאזרח ישראלי יכול להגיש בקשה עבור קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין.

אך מאחר שמשרד הפנים לא רוצה להעניק מעמד למי שנישואיו לישראלי אינם כנים, הוא יצר הליך ארוך וסבוך, עמוס שלבים, מסמכים ואשר אורך למעלה מארבע שנים (או במקרה של ידועים בציבור כשבע שנים). ההליך נקרא 'הליך מדורג' והוא נוצר על מנת לוודא שמדובר בנישואים אותנטיים וכנים, שבני הזוג מתגוררים יחד בישראל ושהם מעוניינים לקבוע את מקום מושבם בארץ. בסוף ההליך זכאי בן הזוג הזר לבקש קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין או תושבות קבע בארץ, אך כפי שאמרנו הדרך לשם ארוכה.

בשורות הבאות ננסה לעשות סדר בשלבי הליך קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין, זאת כדי להקל מעט על המבקשים בסבכי הבירוקרטיה.

קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין -שלב א- הגשת בקשה להסדרת מעמד 

הליך ההתאזרחות מכוח נישואין נפתח בהגשת בקשה מקוונת. את הבקשה ניתן לפתוח כאשר בן הזוג הישראלי או שני בני הזוג נמצאים בישראל.

לבקשה המקוונת נדרש לצרף רשימה ארוכה של מסמכים, אשר חלקם מסמכים רשמיים של מדינת המוצא של בן הזוג הזר. את המסמכים המקוריים יש לאמת במדינת המוצא ולתרגם בתרגום נוטריוני בארץ .

למסמכי המקור נדרשים בני הזוג לצרף תמונות, מכתבי מכרים, אסמכתאות על מקום המגורים, על מקום העבודה ועל מרכז החיים של בני הזוג. כמו כן יידרוש משרד הפנים המלצות של בני משפחה וחברים של בני הזוג וראיות המוכיחות את זוגיותם.

לאחר הגשת בקשה עבור קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין עובד לשכת רשות האוכלוסין בודק את המסמכים בכללותם וכן מבצע בדיקות רקע לבני הזוג ויוודא כי אין כל מניעה פלילית או ביטחונית להמשך התהליך.

אם נבדקה הבקשה ונמצא כי הוגשו כלל המסמכים הנדרשים יוזמנו בני הזוג לפגישה ברשות בה יוצגו כלל המסמכים המקוריים. אך ככל שנבדקה הבקשה ונמצא כי חסרים בה מסמכים מסויימים, יידרשו בני הזוג להשלימם בתוך 45 ימים.

לאורך בחינת הבקשה יזכה בן הזוג הזר לאשרת שהיה זמנית מסוג ב/1 – זוהי אשרת תייר בעל רשיון עבודה שתאפשר לבן הזוג הזר לשהות בישראל, לעבוד בה כדין ואפילו לקבל אשרת כניסה הנדרשת על מנת להכנס ולצאת מהארץ.

שלב ב- ראיון מול רשות האוכלוסין וההגירה

ככל ששלב בדיקת הבקשה עבר בהצלחה, יזומן הזוג לראיון בפני רשות האוכלוסין וההגירה. מטרת הריאיון לוודא כי נישואי בני הזוג אינם פיקטיביים, כי יש ביניהם קשר זוגי ואותנטי, וכי ברצונם להשתקע כזוג בארץ ישראל. את הריאיון בני הזוג יבצעו בנפרד, כאשר הרשות תבחן את ההתאמה בין תשובותיהם.

ככל ששוהה בן הזוג הזר בחו"ל, ראיונו יערך בשגרירות ישראל במדינת מוצאו.

חשוב לציין כי לא מעט פעמים הליך הסדרת המעמד נפסל בשלב הראיון וזאת עקב סתירות בתשובות בני הזוג. שמדובר בראיון שעלול להיות חודרני, ואשר כולל שאלות נקודתיות ולעתים אף מכשילות הנשאלות על ידי הרשות. אך אף לאורך הראיון זכאים בני הזוג לזכויות ובינהן לקבל ראיון בשפה אותה הם דוברים ומבינים, וכן שלא להשאל שאלות פוגעניות. המבקשים רשאים להיות מיוצגים בהליך זה על ידי עורך דין, אשר לאחר הגשת הבקשה יתלווה אליהם לראיון, יוכל לפקח שהליך הראיון נעשה בהגינות, שהשאלות הנשאלות אינן חורגות ממתחם הסבירות ואפילו לבקש במקרים מסויימים של אי הבנה הבהרות של בני הזוג לתשובות סותרות.

שלב ג- ההליך המדורג

ככל שהריאיון הסתיים בהצלחה, והפקיד המטפל בתיק התרשם כי מדובר בבני זוג אמיתיים, תוענק לבן הזוג הזר אשרה מסוג א/5 – תושבות ארעית לתקופה של שנה.

בכל שנה יידרשו בני הזוג להגיע עם מסמכים נדרשים ולעבור ראיון על מנת להאריך את האשרה וזאת לתקופה כוללת של 4 שנים.

בחלוף ארבע שנים יהיה זכאי המבקש לקבל תושבות קבע או אזרחות לבחירתו.

שלב ד- סיום ההליך המדורג

לאחר סיומו של ההליך המדורג בהצלחה, יזכה בן הזוג הזר לאשרת שהייה של תושבות קבע או אזרחות. תושבות קבע מקנה למחזקים בה מעמד חוקי וקבוע במדינת ישראל והיא יכולה לספק פתרון טוב לאזרחי מדינות אשר אינם יכולים להחזיק באזרחות של מדינה נוספת.

כך למשל אזרחי רוסיה או סין יידרשו לוותר על אזרחותם על מנת לקבל את האזרחות הישראלית וחלקם יעדיפו להסתפק בתושבות קבע בלבד.

מי שרוצה לקבל אזרחות ישראלית זכאי לקבלה. חשוב להדגיש: סיום ההליך בין שבאזרחות ובין שבתושבות קבע כולל דרישה להצגת מסמכים נוספים וכן ראיון מעמיק במיוחד על מנת שלא ינתן מעמד קבע למי שאינו זכאי לו. ניתן להיעזר בעו"ד גם בשלב זה, על מנת להבהיר את ההבדלים בין מעמד הקבע לאזרחות, על מנת להכין את הבקשה לסיום ההליך וכן על מנת להתלוות לראיון הסופי.

מטבע הדברים לא כל הקשרים הזוגיים נמשכים לנצח. ככל שתמו הנישואין ובני הזוג נפרדו או ככל שבן הזוג הישראלי הלך לעולמו יסתיים ההליך המדורג ובן הזוג הזר יידרש לצאת מהארץ. אך גם במקרים אלה יש לבן הזוג הזר אפשרות לקבל מעמד בתנאים מסויימים ומומלץ מאד לפנות לקבלת ייעוץ לפני ההגעה למשרד הפנים על מנת לדווח על סיום הקשר הזוגי.

לסיכום

הדרך לקבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין לבן זוג ישראלי איננה פשוטה. מדינת ישראל לא מעוניינת במתן מעמד לאזרחים זרים וחוששת מאוד מנישואים פיקטיביים. לכן דורש משרד הפנים הליך קפדני, עמוס מסמכים וארוך, אשר כולל בדיקות במספר נקודות ציון לאורך הדרך לצורך הסדרת מעמד של בן זוג זר בישראל.

מומלץ להיוועץ בעורך דין בעת הגשת בקשה קבלת אזרחות ישראלית דרך נישואין. עורך דין המכיר את נהלי משרד הפנים ואת אופי ההליך יוכל לסייע בניווט בין סבכי הבירוקרטיה, לחסוך זמן, כסף ועוגמת נפש ולהביא להצלחה בהליך המורכב.

לקבלת מידע נוסף מוזמנים ליצור איתנו קשר כאן.

דילוג לתוכן