רישיון קבלן שירות


"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

העסקת עובד זר ללא היתר
תוכן עניינים

מי הוא קבלן שירות?

קבלן שירות מספק באמצעות עובדיו לחברה השוכרת אותו שירות בתחומי הניקיון, השמירה, ההסעדה או האבטחה. להבדיל מקבלן כוח אדם, המספק למזמין השירות רק כוח אדם, קבלן שירות מספק שירות מלא בתחום מסוים כמיקור חוץ להיבט בעסק של המזמין. כך לדוגמא, קבלן שירותי ניקיון לא מספק לעסק המזמין רק עובדי נקיון, אלא מספק לו את הנקיון עצמו, כלומר עובדים, חומרי ניקוי ופיקוח על העובדים.

האם כל אחד יכול להיות קבלן שירות?

לא. החוק אוסר על קבלת שירותי קבלנות מקבלן שאינו מחזיק ברישיון קבלן שירותים בתוקף שניתן  על ידי שר העבודה. הרשיון ניתן בכפוף למספר תנאים ובינהם: נסיון של שנה לפחות בניהול כוח אדם והיעדר הרשעות של המבקש ושל המנהלים הבכירים בחברה בחמש השנים הקודמות לבקשה.

מהו תהליך קבלת הרישיון?

תהליך קבלת הרישיון דורש מהמבקש לבצע מספר שלבים והוא אורך כשלושה חודשים, תלוי כמובן במידת שיתוף הפעולה מצד המבקש.

בשלב הראשון, על המבקש להגיש בקשה ממוחשבת. לבקשה נדרש לצרף מספר מסמכים המצביעים על מהימנותו של העסק.

בשלב השני, ורק לאחר בדיקת הבקשה הממוחשבת ועמידה בתנאי הסף, יזומן המבקש לריאיון בו ייבדקו ידיעותיו בזכויות עובדים. שימת הדגש על זכויות העובדים תלווה את המבקש משלב קבלת הרשיון ולאורך כל תקופת עבודת החברה.

ככל שעבר המבקש את שלב הראיון הוא יידרש לשלב השלישי ובו ישלים מסמכים נוספים המעידים על מיקומו של המשרד, והתנאים הפיזיים שלו, זאת במידה והמסמכים לא סופקו בשלב הבקשה.

בשלב האחרון, יידרש המבקש להפקיד ערבות בנקאית עבור זרוע העבודה, שנועדה להבטיח את מילוי חובות הקבלן כלפי עובדיו. לאורך פעילות החברה תוחזק הערבות ותשמש להבטחת תשלום הזכויות הסוציאליות לעובדי החברה.

חשוב לדעת

קבלת הרשיון היא הכרחית כדי לפעול כקבלן שירותים בארץ. על מנת לקבל את הרישיון יש לעמוד בכלל השלבים המפורטים לפי הסדר הכתוב.

מטרת התהליך הינה לוודא שמי שיעסוק כקבלן שירות יהיה בעל ידע וניסיון בניהול עובדים, יכיר את זכויות העובדים, יהיה בעל אמצעים לספק את זכויותיהם, וללא עבר פלילי.

משעה שזכה המבקש לרישיון, האחריות לשמירת זכויות עובדיו לפי דיני העבודה מוטלות עליו ולא על המעסיק בפועל שבחצרו עובדים העובדים, אולם המשתמש בפועל עלולך אף הוא לשאת באחריות מסויימת אם לא פיקח על כך שקבלן השירותים ימלא את כל חובותיו.

אילו מסמכים יש לצרף לבקשת הרישיון?

להלן רשימות המסמכים הנדרשים. שימו לב, כל הגשה ללא צירוף המסמכים תגרור עיכוב בקבלת הרשיון, לכן נמליץ להשלים את איסוף מלוא המסמכים טרם העברת הבקשה.

  • תעודת התאגדות/ תעודת עוסק מורשה/ תעודת עוסק פטור.
  • ייפוי כוח במידה ואת המבקש מייצג עורך דין.
  • צילום תעודת הזהותשל בעל החברה, של המנכ"ל ושל כל בעל תפקיד בכיר אחר.
  • לחברות שמירה ואבטחה– רישיון לשירותי שמירה ממשרד המשפטים.
  • קורות חיים וטופס תקופת העסקה מביטוח לאומי של בעלי התפקידים הבכירים ושל בעל החברה.
  • אישורים על ניסיון ניהולי- אישור ממעסיק קודם או מרואה חשבון.
  • כתב התחייבות במסגרתו מתחייב המבקש שלא לעבור על החוק וכן להודיע מראש על שינויים בעסק ועוד מגוון התחייבויות הנדרשות על ידי זרוע העבודה.
  • טופס הסכמה לקבלת מידע פלילי מהמשטרהחתום על ידי כל עובד בכיר בעסק.
  • תצהיר בדבר היעדר הרשעות, קנסות ותביעות אזרחיותחתום ומאומת על ידי עו"ד.
  • אם קיים משרד לעסק– יש לצרף תמונות המתארות את התנאים הפיזיים וכן חוזה שכירות או נסח טאבו.
  • אם לא קיים משרד– יש לצרף תצהיר התחייבות להחזקת אם תאושר הבקשה.

כמו כן ייתכן שידרשו מסמכים נוספים אך אלה יידרשו פרטנית לאחר הראיון או קבלת מלוא החומר על ידי המבקש.

לסיכום

הגשת בקשה לקבלת רישיון קבלן שירות היא מורכבת וכוללת לא מעט שלבים ומגוון רחב של מסמכים. גם לאחר קבלת הרישיון נמצאים קבלני השירות תחת פיקוח הרשויות. אנו נמליץ להיוועץ בעו"ד טרם הגשת הבקשה וכן במהלך הפעלת הרישיון וזאת על מנת לעמוד בכל התנאים ועל מנת לשמור על הרישיון בתוקף. לקבלת ייעוץ ללא התחייבות ניתן להשאיר את הפרטים בתחתית העמוד.

דילוג לתוכן