הסדרת מעמד הורה קשיש


"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

הסדרת מעמד הורה קשיש
הסדרת מעמד הורה קשיש
תוכן עניינים

אזרחים ישראליים אשר יש להם הורה קשיש ובודד הנמצא מחוץ לארץ זכאים לבקש הסדרת מעמד הורה קשיש. מדובר באחד מהנהלים האנושיים וההומניים ביותר אשר מדינת ישראל מאפשרת, וזאת כדי לאפשר לאזרח הישראלי להתאחד עם הורהו ולשמש עבורו משענת בגיל המבוגר ובעיקר לאפשר לאזרח הישראלי לקיים את מצוות כיבוד ההורים ולא לאלצו לבחור בין מדינתו ובין אביו או אמו.

פעמים רבות סיטואציה כזו מתרחשת כאשר אזרח זר יעבור תהליך התאזרחות מתוקף היותו בן זוג של אזרח ישראלי, ויותיר מאחוריו משפחה בארץ רחוקה.

לעתים יהיה האזרח הישראל זכאי שבות, אך הורהו לא יהיה זכאי. כך או כך שאלת אופן קבלת המעמד על ידי האזרח הישראלי אינה משנה.

הקריטריונים הנדרשים להגשת בקשה של הסדרת מעמד הורה קשיש

ישנן מספר דרישות, אשר אי עמידה בהן מביאה לפסילת הבקשה של הסדרת מעמד הורה קשיש על הסף.

  • גיל ההורה – אב של אזרח ישראלי נדרש להיות לפחות בן 64. אם של אזרח ישראלי נדרשת להיות לפחות בת 62.
  • שהייה חוקית – יבדק האם ההורה הזר נמצא בישראל באופן לא חוקי למעלה מ- 6 חודשים.
  • היות ההורה בודד במדינת מוצאו – במסגרת זו ייבדק האם יש להורה ילדים נוספים במדינת מוצאו אשר יכולים לסייע לו ולסעוד אותו במידת הצורך, או שהסדרת המעמד בישראל הוא האופציה היחידה עבורו. תנאי זה רוכך בפסיקה ורשות האוכלוסין וההגירה מכירה במקרים בהם יש להורה ילדים נוספים בארץ מוצאם או אחרת, אך אין לו קשר עמם או שהם אינם יכולים לטפל בו ולדאוג לצרכיו.
  • מרכז חייו של הילד המזמין בישראל- ייבדק שאכן הילד המזמין הוא אזרח ישראל אשר מנהל את מרכז חייו בישראל.

כיצד מגישים בקשת הסדרת מעמד הורה קשיש ובודד ומה יש לצרף לה?

האזרח הישראלי נדרש לקבוע תור ללשכת הרשות האוכלוסין וההגירה הקרובה למקום מגוריו. יש להגיש בקשה כתובה לצורך הסדרת מעמד הורה קשיש בצירוף תמונה חזותית של ההורה, דרכון בתוקף לשנתיים, מסמכי מקור ממדינת המוצא, תצהיר חתום על ידי ההורה המוזמן כי מלבד בנו אזרח ישראל אין לו ילדים נוספים, הצהרה כתובה של האזרח הישראלי היכן הוא מתכנן לשכן את ההורה אשר הוא מזמין ומי ידאג לצרכיו, לצד צירוף התחייבות כי הוא מסוגל לדאוג לצרכי ההורה, מכתב של ההורה המוזמן שמתאר את טיב הקשר עם בנו או בתו האזרחים הישראליים וכן פירוט היכן הוא מתגורר, עובד וחי. ייתכן ויידרשו מסמכים נוספים. ככל שההורה הקשיש נמצא גם הוא בישראל בעת הגשת הבקשה, עליו להצטרף.

כיצד מתנהל תהליך בחינת הבקשה של הסדרת מעמד להורה קשיש ובודד?

ראשית נבדקת עמידה בכל תנאי הסף וכן נבדקים המסמכים הנדרשים. עובדי הרשות יבחנו במערכות את פרטי ההורה הזר, כניסותיו ויציאותיו מהארץ ושהייה בישראל שלא כדין. כן יבדק האם הוגשו בקשות לקבלת רישיון ישיבה בארץ ועוד.

ככל ששוכנע עובד הלשכה בטיב הקשר בין ההורה ובין ילדו האזרח הישראלי יוכל לאשר את הבקשה של הסדרת מעמד הורה קשיש. ככל ולא אושרה הבקשה, יזומן האזרח הישראלי ללשכה ויקבל את מכתב ההודעה המנומק וההורה יידרש לצאת מישראל תוך 30 יום.

אילו אשרות יקבל ההורה הקשיש?

אם בגיל 62-65 או אב בגיל 64-67 יזכו לאשרה זמנית מסוג ב/2 (אשרת תייר) לתקופה של שנה, אותה יוכלו להאריך עד 27 חודשים.

לאחר מכן יוכלו להגיש בקשה לאשרת ב/1(תייר בעל רשיון עבודה) אותה תחדש האם בהגיעה לגיל 65, והאב בהגיעו לגיל 67.

אם בגיל 65 ומעלה ואב בגיל 67 ומעלה יזכו לאשרה ישר לאשרה מסוג ב/1 (תייר בעל רשיון עבודה) – אותה יידרשו לחדש מעת לעת.

אם או אב בגיל 75 ומעלה יזכו לאשרת תושבות ארעית מסוג א/5 לשנתיים.

מה ניתן לעשות אם בקשת הסדרת המעמד נדחית?

ככל שהבקשה נדחית ניתן להגיש ערר פנימי לרשות האוכלוסין וההגירה בתוך 21 ימים מיום קבלת ההחלטה אשר יפרט מדוע על הרשות לשנות את החלטתה. ככל שערר זה נדחה, ניתן להגיש ערר לבית הדין לעררים על ההחלטה.

אנו נמליץ שפניה למשרד הפנים – רשות האוכלוסין וההגירה בבקשה לאשרת הורה קשיש תעשה באמצעות עורך דין. מדובר בבקשה לא פשוטה, אשר מצריכה מסמכים ותצהירים רבים. ככל שנדחית בקשה כזאת עלול ההורה הזר להיתקל בקשיים רבים גם על מנת להגיע באשרת תייר לישראל.

גם אם פניתם לבד ונדחתם יוכל עו"ד בעל נסיון בתחום זה לסייע בהשלמת הניירת הנדרשת ובהגשת ערר פנימי מגובה בכל האסמכתאות הנדרשות.

לשיחת ייעוץ ללא עלות ניתן להשאיר פרטית ב'צור קשר'.

דילוג לתוכן