בקשה לאזרחות ישראלית

חוק האזרחות מפרט את המקרים בהן אדם זכאי לאזרחות ישראלית. בין מקרים אלה ניתנת אזרחות ליהודים מכוח חוק השבות, לתינוקות שנולדים לאזרחים ישראלים, לילדים מאומצים של אזרחים ישראלים, על ידי הענקת אזרחות מטעם שר הפנים ומכוח התאזרחות.

מה משמעות הביטוי "מכוח התאזרחות"? באילו מקרים אדם יכול להגיש בקשה לאזרחות ישראלית ומה כולל התהליך בפני רשות האוכלוסין וההגירה? ננסה לעשות סדר בשורות הבאות

בקשה לאזרחות ישראלית
בקשה לאזרחות ישראלית
תוכן עניינים

באילו מקרים ניתן להגיש בקשה לאזרחות ישראלית?

יכול להגיש בקשת התאזרחות מי שמחזיק אשרת שהייה מסוג "תושבות קבע" ועונה לתנאים הבאים:

  1. שוהה בישראל במשך 3 שנים מתוך ה-5 שנים שקדמו להגשת הבקשה.
  2. זכאי לשבת בישראל ישיבת קבע.
  3. השתקע בישראל או שבכוונתו להשתקע בישראל.
  4. יודע ידיעת מה של השפה העברית.
  5. ויתר על אזרחותו הקודמת או הוכיח שיחדל מהיות אזרח חוץ עם ההתאזרחות הישראלית.
  6. הצהיר את ההצהרה הבאה: "אני מצהיר שאהיה אזרח נאמן למדינת ישראל".

ישנם מקרים בהם יינתן פטור מתנאים מסוימים בשל נסיבות מיוחדות במצב בו המבקש להתאזרח שירת בצה"ל, הורה שכול לחייל צה"ל, אדם מעל גיל 60, או בן זוג של אזרח ישראלי.

איך מגישים בקשה לאזרחות ישראלית?

יש לא מעט נהלים אשר מסדירים את אופן ההגשה של בקשה לאזרחות ישראלית והתנאים משתנים מעניין לעניין לכן נמליץ על פניה לעורך דין אשר יכול לסייע בהליך ולקצר אותו.

ככלל, על מנת להגיש בקשה לאזרחות ישראלית יש לפנות בצירוף כלל הטפסים הנדרשים לרשות האוכלוסין וההגירה שבמקום מגוריו של המבקש. בנוסף יש לצרף תצלום של תעודת זהות, דרכון זר וראיות המצביעות על מרכז חיים בישראל בשלוש השנים אשר קדמו להגשת הבקשה. את המסמכים יש להגיש באופן פיזי ולשלם אגרה בגין הבקשה.

טופס בקשה לאזרחות ישראלית והמסמכים המצורפים יבדקו על ידי עובד הרשות אשר יבדוק גם את רמתו של המבקש בשפה העברית. כמו כן יערך ראיון אישי על מנת לוודא את כוונות ההשתקעות בישראל ויבדק שאין מניעה פלילית או ביטחונית לאישור הבקשה.

אם הוחלט לאשר את הבקשה יוזמן המבקש להצהיר אמונים למדינת ישראל.

בקשה לאזרחות ישראלית של בני זוג לאזרחים ישראלים

הרבה מבקשות בקשה לאזרחות ישראלית תהייה של בני זוג זרים של אזרחים ישראליים, אשר עמדו בהצלחה בהליך המדורג ומכוחו זכו לתושבות קבע.

על מנת להגיש בקשה לאזרחות ישראלית כזאת על שני בני הזוג לגשת ללשכת רשות האוכלוסין ונוסף לכל התנאים המוזכרים לעיל, תיבדק גם כנות הקשר בין בני הזוג. לצד זאת, לא על בן זוג זר של אזרח ישראלי לא חלה החובה לוותר על אזרחותו הנוספת והוא יוכל להחזיק בשתי האזרחויות. לצד זאת נעיר כי ייתכן שמדינת המוצא לא תאפשר החזקת שתי אזרחויות יחד, ואז יאלץ בן הזוג הזר לבחור בין השתיים או להמשיך להחזיק באזרחותו הקודמת ולקבל בישראל תושבות קבע בלבד.

כמו כן, ומאחר שהליך ההתאזרחות מהווה התחנה האחרונה של בני הזוג במשרד הפנים, יבדקו כנות הקשר ומרכז החיים בישראל בדיקה קפדנית ביותר בשלב הזה.

קשיים בהליך ההתאזרחות

פעמים רבות עולים קשיים בהליך ההתאזרחות. כך למשל משרד הפנים מאריך פעמים רבות את ההליך המדורג של בני זוג אשר ההליך בעניינם כבר היה אמור להסתיים. במקרה כזה יכולה אשרתו של האזרח הזר להיות מוארכת בעוד שנה, ובחינת בקשתו להתאזרחות תדחה בהתאם. הסיבות עלולות להיות חשד לקשר לא כנה, מניעה בטחונית או פלילית, מחלה קשה של בן הזוג הישראלי ועוד. לא תמיד העיכוב הוא חוקי ופעמים רבות תהיינה לו השלכות קשות ביותר על האזרח הזר. דעו כי משרד הפנים אינו רשאי לדחות את סיום ההליך בלא החלטה מנומקת וברורה בכתב, עליה ניתן לערור הן בערר פנימי ולאחר מכן הן בערר שנגיש עבור בית הדין לעררים.

במקרים אחרים עלולה בקשה להתאזרחות מכוח חוק השבות להדחות, במצב זה תידרש עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים.  

לסיכום

על המבקש להתאזרח להפגין אותנטיות בבקשתו להשתקע בישראל, להצהיר אמונים לה ולוותר על אזרחותו הקודמת. אולם, אלו אינם מספיקים, ומהמבקש נדרשים תנאי סף נוספים כגון זכאות לתושבות קבע, וידיעת השפה העברית.

הליך ההתאזרחות יכול להיות כרוך בראיון קפדני, בצורך בהצגת מסמכים חד משמעיים ובתנאים נוקשים. במקרה של בני זוג קבלת האזרחות תסמן גם את סופו של ההליך המדורג ובן הזוג הזר יזכה לראשונה במעמד שאינו תלוי עוד בבן הזוג הישראלי, לכן רשות האוכלוסין וההגירה תבדוק בדיקה קפדנית את הקשר בנקודת הזמן הזאת.

בין אם אתם מבקשים להתאזרח ובין אם רשות האוכלוסין וההגירה מונעת את התאזרחותכם, נמליץ להיוועץ עם עורך דין אשר בקיא בנהלים ויכול לסייע בהגשת בקשה או בהגשת ערר על החלטה שלא לאשר את הליך ההתאזרחות או בפנייה בעתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים.

שאלות נפוצות

מי שמחזיק בתושבות קבע, שמרכז חייו בישראל ושהה בה שלוש מתוך חמש השנים שלפני הגשת הבקשה, שיודע ידיעת מה את השפה העברית, ויתר על אזרחותו הקודמת והצהיר אמונים למדינת ישראל.

ישנם חריגים לכל אחד מהתנאים הללו. באופן כללי ניתן להגיד שבקשה לאזרחות תוכר עבור מי שזכאי לפי חוק השבות, לילדים לאזרחים ישראלים ולאותם אזרחים זרים ששר הפנים התיר את התאזרחותם על ידי נהלי משרד הפנים. 

כן. בסיום ההליך המדורג זכאים בני הזוג הזרים לקבל תושבות קבע בארץ או אזרחות לבחירתם. 
קבלת האזרחות כפופה להגשת בקשה ומסמכים ולראיון קפדני. בני הזוג הזרים יהיו פטורים מהחובה לוותר על אזרחותם הזרה. 

ניתן לגשת לערכאות שיפוטיות. הערכאה המתאימה תלויה בנוהל או בחוק מכוחו זכאי המבקש להתאזרח. ניתן להגיש ערר לבית הדין לעררים או עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים.

דילוג לתוכן