הסדרת מעמד בישראל

הסדרת מעמד במדינת ישראל

במאה העשרים ואחת המרחק הגאוגרפי משחק תפקיד הולך וקטן, זאת הן בשל תרומת הטכנולוגיה, הגירת פליטים כתוצאה ממלחמה ושיפור יכולות השינוע והתעבורה של אנשים מכל רחבי העולם בצורה מהירה וקלה. שינויים אלו משפיעים לא רק על תחום התעסוקה במדינות שונות, אלא לא פעם גם על יחסי האישות ועל הופעתן של משפחות מגוונות.

מדינת ישראל מוגדרת בחוקי היסוד כמדינה דמוקרטית, אך גם כמדינה יהודית. ככזאת היא אינה מתירה מתן מעמד לאזרחים זרים באופן נרחב, אך בכל זאת ישנם מספר נהלים המאפשרים לאזרחים זרים הסדרת מעמד בישראל.

Y8A8214 scaled
הסדרת מעמד בישראל
תוכן עניינים

אפשרויות הסדרת מעמד של אזרח זר בישראל

  • שבות – כחלק ממחויבותה העמוקה של מדינת ישראל להיות בית לעם היהודי ומכוח חוק השבות זכאים יהודים אזרחי מדינות זרות לקבל אזרחות בארץ. במסגרת חוק השבות זכאים גם בניהם של יהודים ונכדיהם.
  • בני זוג נשואים לאזרחים או לתושבי קבע ישראלים- מדינת ישראל מכירה בזכות לחיי משפחה וכן מעניקה במסגרת חוקיה מעמד לאזרחים זרים הנשואים לאזרחים ישראלים. במסגרת זאת ניתן להסדיר גם את ילדיו הקטינים של בן הזוג הזר.
  • בני זוג ידועים בציבור לאזרחים או לתושבי קבע ישראלים – כהכרה בצורות שונות של משפחות מסדירה מדינת ישראל גם את מעמדם של בני זוג ידועים בציבור לאזרחים ישראליים ולרבות בני זוג מאותו מין.
  • הסדרת מעמד לאחר פירוק הקשר הזוגי – אם בשל פטירה ואם בשל פרידה כאשר ישנם ילדים משותפים.
  • תיירים – אזרחים זרים המעוניינים להכנס לישראל לשהייה קצרה או למטרות תיירות יאלצו להסדר מעמד זה בין אם מדינת המוצא אינה מאפשרת פטור מאשרה ובין אם הם מבקשים להאריך את אשרתם מעבר לשלושת החודשים הניתנים לאזרחי המדינות הפטורות מאשרה.
  • מבקשי מקלט ופליטים – מבקשי מקלט יקבלו מעמד זמני בישראל המאפשר אגד מצומצם של זכויות, מבקשי מקלט אשר בקשתם אושרה יזכו למעמד של פליט ואלה יקבלו תושבות ארעית על כל הזכויות הנלוות לכך.
  • מקרים הומניטאריים – אזרחים זרים אשר אינם עונים על אף קטגוריה אחרת, אך יש טעמים הומניטאריים המצריכים את הישארותם בישראל יכולים לקבל אף הם מעמד בארץ, אופי המעמד משתנה בהתאם לנסיבות הבקשה.
  • הורה קשיש לאזרח ישראלי – יהיו זכאים אף הם להסדרת המעמד וזאת בתנאים מסויימים ובינהם שאין הם נתמכים על ידי ילד נוסף במדינת מוצאם.
  • הסדרת מעמד זמנית עקב טעמים רפואיים
  • הורה לחייל- הורה זר לחייל ישראלי
  • אשרת עבודה בתחומי החקלאות, הסיעוד והבניין.
  • אשרת עסקים ואשרות מומחים.
  • אשרת מתנדבים ואשרות אנשי דת.

חלק מהקטגוריות שצויינו מאפשרות הסדרת מעמד לטווח ארוך של שנים, חלק לצמיתות וחלק לטווח קצר. התנאים מן הסתם משתנים בין בקשה לבקשה ובין עניין לעניין.

אילו מסמכים נדרשים לצורך הסדרת מעמד בישראל ?

המסמכים משתנים מבקשה לבקשה בהתאם לנהלים, אך גם משתנים ממבקש למבקש.

כך לדוגמה כשמדובר על הסדרת מעמד של בן זוג יש לצרף מסמכים המעידים על כנות הקשר ועל מרכז החיים בישראל.

לצורך קבלת מעמד מכוח חוק השבות יש לצרף מסמכים המעידים על יהדות.

בהסדרת מעמד פליט בישראל יש להציג מסמכים הקשורים בסכנה לה טוען הפליט, במאמצים שביצע לצורך קבלת הגנה במדינתו.

לצורך הסדרת מעמד מטעמים הומניטארים יש להצביע על אותם טעמים ולצרף חוות דעת וראיות לאותם טעמים.

על מנת להסדיר מעמדו של מומחה זר יש להציג אסמכתאות על מומחיותו ועל ההכרח באותו אדם דווקא על פני עובד ישראלי.

בנוסף למסמכים המשתנים ידרוש משרד הפנים במרבית המקרים מסמכי מקור מקוריים מאומתים ומתורגמים. בין מסמכים אלה: דרכון בתוקף, תעודת לידה, תעודת מצב אישי, אישור היעדר רישום פלילי, תעודת שינוי שם, תעודת נישואין או אישור על הורות.

לאור מגוון הנהלים המסדירים מגוון רחב של בקשות אפשרויות, אנו נציע כמובן להתייעץ עם עו"ד להסדרת מעמד בישראל טרם הפניה למשרד הפנים.

הכנת המסמכים היא קריטית שכן בהיעדר מסמכים רלוונטיים תדחה הבקשה על הסף או לגופו של עניין.

שאלות נפוצות

גם בעניין זה יש תלות באשר לאופי הבקשה. חלק מהבקשות יוגשו באופן מקוון במערכות הממוחשבות של רשות האוכלוסין. חלק מהבקשות יוגשו בהגעה פיזית ללשכה הרלוונטית של רשות האוכלוסין וההגירה. יש לשים לב לכך שחלק מהלשכות דורשות הזמנת תור מראש לצורך הגשת בקשות מסויימות.

ניתן להגיש ערר פנימי לגורם גבוה יותר ברשות, ערר לבית הדין לעררים או עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בהתאם לסוג ההחלטה שנתקבלה ולבעל התפקיד אשר קיבל אותה.

לאור מגוון ההליכים והאפשרויות הקיימות, התייעצות עם עורך דין היא קריטית. עורך דין יכול לתת הדרכה לגבי הדרישות והנהלים הספציפיים להסדרת המעמד בישראל, הקפדה על הכנת מסמכים נכונה והגדלת סיכויי הגשת הבקשה.

דילוג לתוכן