הסדרת מעמד בן זוג זר

ההליך המדורג להסדרת מעמד בן זוג זר

הסדרת מעמדו של בן זוג זר בישראל היא יציאה למסע הדורש הבנה של נהלי משרד הפנים, גישה אסטרטגית והיערכות יסודית. בשורות הבאות ננסה לעשות סדר בהליך, בהיערכות המקדימה, בתנאים להגשה ובשלבים שלאחריה. 

הליך הסדרת המעמד לבן או לבת זוג זרה בישראל נקרא 'הליך מדורג'. הוא מדורג מאחר שהוא כולל מספר נקודות זמן בהן עורך משרד הפנים בדיקות, ומדרגות בהן בתחילה ניתנת אשרת תייר ובסופן אזרחות או תושבות קבע. אורך ההליך משתנה בהתאם לשאלה האם בני הזוג נשואים או ידועים בציבור. אך שני ההליכים מאפשרים לבן הזוג הזר של אזרח ישראלי או תושב קבע להתגורר כחוק בישראל במהלכם. ההליך מבוסס על זכות היסוד של אזרחי מדינת ישראל לחיי משפחה ולעיצוב חיים אלה איש איש על פי בחירותו את בן או בת זוגו.

הסדרת מעמד בן זוג זר
הסדרת מעמד בן זוג זר
תוכן עניינים

איך מתחילים הליך הסדרת מעמד לבן זוג זר

אופן התחלת ההליך המדורג תלוי בשאלה היכן מצויים בני הזוג: האם שניהם בישראל, שניהם בחו"ל או שהישראלי נמצא בארץ ובן הזוג הזר מצוי בחו"ל. 

טרם הגשת הבקשה יש לוודא שבן הזוג הזר מחזיק במסמכי מקור ממדינת מוצאו וזאת מאחר שהנפקת מסמכים אלה אורכת זמן. על בן הזוג הזר להציג תעודת לידה, תעודות המעידות על מצב אישי ותעודה על היעדר רישום פלילי מחצי השנה האחרונה. במקרים בהם שונה השם של בן הזוג הזר יש להביא תעודה המעידה על שינוי השם וכן היעדר רישום פלילי גם עבור השם הקודם. 

את התעודות המקוריות יש לאמת באפוסטיל או בשרשרת חתימות במשרד החוץ ושגרירות ישראל במדינת המוצא. 

במקרים מורכבים בהם לאזרח הזר רישום פלילי, גירושין, נישואין שטרם הסתיימו או קטינים נלווים נמליץ להתייעץ טרם פתיחת ההליך וזאת על מנת להבין היטב אילו מסמכים נדרשים.
ככל שמדובר בהסדרת מעמד לבני זוג נשואים, יש לצרף גם את תעודת הנישואין של בני הזוג. כאשר גם היא צריכה להיות מאומתת ומתורגמת. 

בקשה למשרד הפנים מגישים בצורה מקוונת ולאחר איסוף מלוא המסמכים הנדרשים. 

אילו מסמכים צריך לצרף לבקשה להסדרת מעמד בן זוג זר? 

נוסף למסמכי המקור המאומתים והמתורגמים, נדרש לצרף לבקשה מסמכים נוספים. יש לצרף מסמכים המעידים על כנות הקשר כמו למשל תדפיסי שיחות, תמונות, מכתבים של מכרים, כרטיסי טיסה משותפים וכל מסמך אחר אשר יש בו כדי להצביע על קשר זוגי בין שני המבקשים. 

בנוסף יש לצרף גם מסמכים המעידים על מרכז חיים בישראל כמו למשל חוזה שכירות או נסח טאבו, תלושי שכר, חשבונות מים, ארנונה וחשמל וכן אישור על ניהול חשבון בנק, קופת חולים ועוד. 

לכלל המסמכים הללו יש לצרף מכתב בקשה של האזרח הישראלי. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה.

 

שלבי ההליך להסדרת בן זוג זר

כפי שאמרנו ההליך מתחיל בהגשת בקשה מקוונת. טרם הגשת הבקשה יש לסרוק את מלוא המסמכים הנדרשים, להכין את הטפסים  ולהעלותם לאתר. 
לאחר המתנה לצורך בחינת הבקשה יזומנו בני הזוג, או האזרח הישראלי לבד לפגישה לצורך המצאת מסמכי מקור. לפגישה זאת יש להגיע עם כלל המסמכים שהוגשו, ובעיקר עם התעודות המקוריות של האזרח הזר ממדינת המקור. אך פעמים רבות יבקשו פקידי משרד הפנים לראות גם חוזה שכירות מקורי, טפסים מקוריים, מכתבי מכרים וכו'. לכן נמליץ על שמירת מלוא המסמכים באופן מסודר על מנת שלא תיאלצו להמתין לפגישה נוספת. 
לאחר הפגישה, וככל שכלל המסמכים הוגשו בה כראוי, יקבע מועד לראיון לבחינת כנות הקשר. 
עד למועד הראיון ישלחו חלק מהזוגות למלא שאלון 'נתיב' ולאחריו תקבע להם פגישה בנתיב. התוספת להליך זה רלוונטית ליוצאי ברית המועצות לשעבר. 
במועד הראיון לבחינת כנות הקשר יתושאלו שני בני הזוג בנפרד על נסיבות היכרותם, זוגיותם, מגוריהם המשותפים, אורחות חייהם ומכריהם. רשות האוכלוסין וההגירה תבקש לבדוק האם בני הזוג יודעים פרטים אחד על השני, או שמדובר בקשר שטחי או לא אותנטי מספיק. 
אם שני בני הזוג נמצאים בישראל יגיעו שניהם ללשכה ויתשאלו בה אחד אחרי השני, אך ככל ששוהה בן הזו הזר בחו"ל יארך הראיון סימולטנית כאשר האזרח הזר יתושאל בשגרירות ישראל במדינה ואילו הישראלי בלשכה. 
בסיום הראיון ישלח התיק בכללותו לקבלת החלטה. גם שלב זה עלול לארוך מעט זמן, תלוי בעומס בלשכה המטפלת. 
לאחר אישור הבקשה יחל ההליך המדורג. 
במהלך ההליך יגיעו בני הזוג אחת לשנה לחידוש האשרה בדרכונו של בן הזוג הזר. בכל שנה הם יתושאלו ויצטרכו להציג מסמכים המעידים כי הם עדיין בני זוג וכי עודם מתגוררים וחיים בישראל.
אורך ההליך תלוי בסוג ההליך. בעוד שהליך של בני זוג ידועים בציבור יארך שבע שנים, ההליך של בני זוג נשואים יארך ארבע שנים בלבד. 

קריטריונים לזכאות: הגורמים המכריעים

בהתאם לנהלי משרד הפנים בקשה להסדרת מעמדו של בן זוג זר לאזרח ישראלי תאושר בהתקיים שלושה תנאים:

  1. כנות קשר
  2. מרכז חיים בישראל 
  3. היעדר מניעה בטחונית או פלילית

את הקריטריונים הללו בוחן משרד הפנים באמצעות מספר בדיקות: ראשית נבדקים המסמכים שהוגשו בצירוף לבקשה. נבחן היעדר רישום פלילי במדינת המוצא, הרשות בוחנת את שני בני הזוג מול גורמי אכיפת החוק בישראל. נבחן מרכז החיים בארץ והכניסות והיציאות לחו"ל. עוד נבחנות הראיות לכנות הקשר. אם הבקשה מוגשת בצירוף למסמכים דלים אשר לא מצביעים על קשר חזק היא עלולה להפסל בשלב זה. 
לאחר מכן יבחנו גם ראיונותיהם של בני הזוג. זהו שלב קריטי, כיוון שסתירות בתשובות בני הזוג או אי ידיעת פרטים מסוימים עלולים להכשיל גם זוגות אמיתיים ורציניים. 

הליך מהיר ויעיל להסדרת מעמד בן זוג זר

ההליך בפני משרד הפנים אורך מספר חודשים עד לאישור הבקשה והנפקת האשרה הראשונה, מספר החודשים עד לכניסה להליך תלוי בלשכה אליה מוגשת הבקשה והעומס בלשכה. 

כדי לייעל ולזרז את ההליך ככל הניתן חשוב מאד שהבקשה תהיה מוכנה היטב ותכלול את כל המסמכים והטפסים הנדרשים. ככל שיהיו חסרים מסמכים מסויימים יוציא משרד הפנים דרישה להשלימם בתוך 45 ימים. אם אלה לא יושלמו תסגר הבקשה ויהיה צורך בהגשתה מחדש כולל תשלום אגרה והנפקת מסמכים עדכניים. הנפקת המסמכים והשלמתם עלולה לארוך זמן רב כאשר לאחר ההשלמה תועבר הבקשה לבחינה מחדש ברשות וגם זה עלול לקחת זמן המתנה ממושך. לכן נמליץ שלא להגיש בקשה חלקית או דלה. סיכון נוסף הוא במצב בו כל מסמכי הסף מוגשים במסגרת הבקשה, אך מצורפות אליה ראיות דלות ביותר באשר לקשר הזוגי. בקשה כזאת תעבור את שלבי ההליך, אך עלולה להדחות לגופה כיוון שפקידי הרשות לא ישתכנעו מכנות הקשר הזוגי. לפיכך נמליץ על הכנת תיק מסמכים עשיר ועל היוועצות בעורך דין אשר יוכל לסייע בהכנת מסמכי הבקשה והגשתם, הגעה בליווי עו"ד להליך יכולה לחסוך זמן רב אך גם כסף, כיוון שבקשה שתדחה תגרור אחריה את הצורך בהגשת עררים וערעורים, פניה לבתי דין ומשפט והליך מייגע אשר יכול היה בקלות להמנע.  

החלטה בבקשה להסדרת מעמד של בן זוג זר

עם השלמת מלוא הדרישות יעבור התיק לבחינה ותינתן החלטה. החלטת משרד הפנים יכולה להיות אחת מבין ההחלטות הבאות: 

  1. קבלת הבקשה – במקרה הזה יוזמנו בני הזוג ותונפק אשרת תייר בעל רשיון עבודה. 
  2. קבלת הבקשה בתנאים- רשות האוכלוסין וההגירה רשאית, ככל שעולות ספקות באשר לכנות הקשר לאשר את הבקשה בכפוף להפקדת ערבות. הערבות שיכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים תופקד במשרדי הרשות בנתב"ג. 
  3. דחיית הבקשה / סירוב לבקשה – אם החליטה רשות האוכלוסין וההגירה כי הבקשה אינה עומדת באחד התנאים או שהוגשה ללא המסמכים הנדרשים תידחה הבקשה. 

דחיית בקשה / סירוב לבקשה להסדרת מעמד של בן זוג זר

רשות האוכלוסין וההגירה בוחנת באופן מדוקדק את הבקשות ודוחה ממגוון סיבות את הסדרת המעמד המבוקשת. ניתן מספר דוגמאות: 
נוי ובנג'מין נדחו מאחר שלבנג'מין היתה זוגיות קודמת בישראל. אחריה הוא הגיש בקשת מקלט ונשאר בארץ. ואז הכיר את נוי. משרד הפנים דחה את הבקשה בטענה שבנג'מין מנסה בכל מחיר להשאר בישראל ושאין מדובר בזוגיות אותנטית.
אדם הזמין את אשתו מאתיופיה, אך פקידי רשות האוכלוסין דחו את הבקשה מאחר שהוא לא ידע את שמות אחיה, אותם מעולם לא פגש, ומאחר שהגיש מסמכים דלים מידי להוכחת הקשר הזוגי. 
ברוך ולודמילה נדחו בשל פער גילאי גדול. בהחלטת הדחייה טען משרד הפנים כי למרות שהם גרים יחד נראה שהקשר אינו של בני זוג אלא של מטפלת – מטופל. 
הבקשה של רון וביאטריס נדחתה בטענה שביאטריס הונתה את משרד הפנים כאשר ביקשה ויזת תיירת לישראל בטענה שהגיע לביקור בלבד, זאת כשהיא יודעת שרון מחכה לה בביתם המשותף.
ואת צביקה ומרי-אן דחתה הרשות בשל ריבים חוזרים של צביקה עם הפקידים ועזיבתו באמצע הפגישה את המקום. 
זהו רק מקבץ קטנטן של הנמקות סירוב שהיו באמת ושהגיעו למשרדנו לאחר הדחייה.   

הגשת ערר על סירוב להסדרת מעמד של בן זוג זר

על החלטת דחייה וגם על החלטה לאשר בכפוף לערבות ניתן להגיש ערר פנימי בתוך 21 יום מיום קבלת ההחלטה לבעל תפקיד בכיר מזה שקיבל את ההחלטה הראשונית. הערר הראשוני יבחן בתוך רשות האוכלוסין וההגירה. לעתים אף ממש בתוך הלשכה. ככל שתיוותר החלטת הסירוב על כנה ניתן להגיש ערר לבית הדין לעררים
 גם אם פניתם בעצמכם לרשות האוכלוסין, במקרה בו קיבלתם החלטת דחייה נמליץ לפנות לעורך דין לשם הגשת הערר. עו"ד המתמחה בהסדרת מעמד יוכל להבין אילו מסמכים נדרשים אשר יכולים לחזק את הבקשה. כיצד הכי נכון לתקוף אותה והאם היא עומדת בתנאי הפסיקה והנוהל. לשיחת ייעוץ ללא התחייבות אתם מוזמנים להשאיר פרטים בתחתית העמוד. 

שאלות נפוצות

לבקשה להסדרת מעמדו של בן זוג זר יש לצרף מסמכים שונים. אלה כוללים עדויות לכנות הקשר, כמו תדפיסי שיחות, תמונות, מכתבים ממכרים וכרטיסי טיסה משותפים. בנוסף, יש לצרף מסמכים המעידים על מרכז החיים, כגון חוזה שכירות, תלושי שכר, חשבונות חשמל ואישור על ניהול חשבון בנק. כמו כן, חשוב לצרף את המסמכים המקוריים מארץ המוצא של בן הזוג הזר.

אופן התחלת ההליך תלוי במיקום בני הזוג. אם שני בני הזוג נמצאים בישראל, ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון לאחר איסוף כל המסמכים הנדרשים. אם שני בני הזוג נמצאים בחו"ל, בן הזוג הזר צריך לוודא שיש בידם את המסמכים המקוריים הדרושים מארץ מוצאם, מה שעשוי לדרוש זמן טיפול. על בן הזוג הזר להציג תעודת לידה, תעודות המעידות על מעמד אישי ואישור על היעדר רישום פלילי. יש לאמת תעודות מקוריות אלו באפוסטיל או בשרשרת חתימות במשרד החוץ ובשגרירות ישראל בארץ המוצא. מומלץ להתייעץ עם מומחה במקרים מורכבים הכרוכים ברישום פלילי, גירושין, נישואים שלא בוצעו, או ליווי קטינים כדי להבין את הדרישות הספציפיות.

לאחר השלמת כל הדרישות וראיון לבדיקת כנות הקשר, משרד הפנים יקבל החלטה. ההחלטה יכולה להיות אחת מהאפשרויות הבאות: – קבלת הבקשה: במקרה זה יוזמנו בני הזוג ותונפק אשרת תייר עם אישור עבודה. – קבלת הבקשה בתנאים: אם מתעוררים ספקות לגבי כנות הקשר, ניתן לאשר את הבקשה בתנאי הפקדת ערובה. הערבות, שיכולה להיות סכום משמעותי, תופקד במשרדי הרשות בישראל. – דחיית הבקשה: אם הבקשה אינה עומדת בתנאים הנדרשים או מוגשת ללא המסמכים הנדרשים, עלולה להידחות. במקרים כאלה ניתן להגיש ערעור פנימי תוך 21 יום ממועד ההחלטה. רצוי להתייעץ עם עורך דין לסיוע בהליך הערעור ולאסוף כל מסמך רלוונטי נוסף לתמיכה בקשר.

דילוג לתוכן