החלטות בית הדין לעררים


"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

תוכן עניינים

בית הדין לעררים הוא בית דין ייעודי המתמחה בענייני כניסה וישיבה בישראל. על פי רוב דן בית הדין בעררים המוגשים אליו על החלטות של רשות האוכלוסין וההגירה. ההחלטות יכולות להיות בענייני שהייה בארץ, כניסה לארץ, קבלת אזרחות, הסדרת מעמד בני זוג, פליטים ומבקשי מקלט, עובדים זרים ועוד. כיום ישנם ארבעה בתי דין לעררים במחוזות ירושלים, חיפה והצפון, תל אביב והמרכז ובאר שבע והדרום. בבית הדין אין שופטים, אלא דיינים, ובכל תיק דן דיין אחד.

מתי יש לפנות לבית הדין לעררים?

הפנייה לבית הדין לעררים היא באמצעות הגשת ערר. הערר יוגש על החלטה של רשות האוכלוסין וההגירה לסרב לבקשה שהוגשה אליה. יש לשים לב! לא על כל ההחלטות ניתן לפנות ישירות לבית הדין לעררים. מרבית ההחלטות מאפשרות להגיש ערר פנימי בתוך הרשות. זאת אינה רק המלצה, אלא חובה אשר בלעדיה לא יתאפשר הגשת ערר לבית הדין.

בהגשת ערר פנימי הבקשה נבדקת שוב על ידי גורם בכיר יותר בתוך רשות האוכלוסין וההגירה. במקרה בו התקבל סירוב גם בערר הפנימי יש להגיש בתוך 30 ימים ערר לבית הדין לעררים, המשמש כערכאה שיפוטית חיצונית לרשות. לקריאה על הערר הפנימי.

החלטות בית הדין לעררים

בית הדין לעררים מקבל את החלטותיו על בהתאם לסדרי הדין הקבועים לו. החלטותיו נחלקות להחלטות ביניים בתוך ההליך ולהחלטות סופיות המהוות למעשה פסק דין.

בית הדין לעררים דן בתיקים בהתאם לכללי המשפט המנהלי, ולמעשה בודק את תקינות ההחלטה שנתקבלה על ידי הרשות ואת תקינות ההליך. בין היתר בודק בית הדין לעררים על ידי מי התקבלה ההחלטה והאם הוא מוסמך לכך בחוק, את הליך קבלת ההחלטה והתאמתו לדרישות החוק והפסיקה, את סבירות ההחלטה, האם היא מידתית, האם נפלו פגמים בהליך הקבלה או בהחלטה עצמה והאם היא מביאה בחשבון את כלל השיקולים הרלוונטיים ומאזנת ביניהם באופן הראוי.

בית הדין לעררים על פי רוב לא יכנס בנעלי הרשות ולא יחליט במקומה. לכן על פי רוב, גם אם יתקבל הערר, ימנע בית הדין לעררים מנקיטת עמדה עקרונית ונחרצת ויחזיר את העניין לקבלת החלטה חוזרת על ידי הרשות תוך הנחיות לתיקון ההליך המנהלי ותוך התוויית קווים מנחים לקבלת החלטה ראויה, סבירה ומידתית.

על החלטות בית הדין לעררים ניתן לערער בזכות לבית משפט מחוזי בשבתו כבית דין לעניינים מנהליים, בתוך 45 ימים מיום קבלת ההחלטה. בבית המשפט לעניינים מנהליים יושבים שופטים המתמחים במשפט המנהלי ובכללו בהלכות הסדרת המעמד בישראל.

ייצוג משפטי בפני בית הדין לעררים

הבאים בשעריו של בית הדין לעררים זכאים להיות מיוצגים ואנו בחום שלא לגשת ללא ייצוג כאמור. כפי שתואר בית הדין לעררים דן בסוגיות ישיבה ושהייה בישראל. אך מאחורי הכותרת הכללית הזאת יש משפחות שעתידן מונח על הכף, בני זוג שעלולים להפרד אם עררם לא יתקבל, מבקשי מקלט שייתכן ויוחזרו למדינת המוצא ממנה ברחו – דיני נפשות של ממש.

מהחשיבות הרבה שיש לכל אחת ואחת מההחלטות הללו, נגזר הצורך בייצוג מקצועי של עורך דין הבקיא בדיני ההגירה, מבין את הדין המנהלי לעומקו ומסוגל לסייע לכם משפטית ולעיתים אף אסטרטגית.

כיוון שמדובר בערכאה משפטית, המוכרעת לפי החוק והפסיקה בתחום המנהלי ולא בהכרח לפי תחושת הצדק הפנימית, רצוי להיעזר בעורך דין המומחה בתחום ואשר יוכל לטעון בשפה המשפטית את רחשי לבכם, לאתר הפרות מנהליות בהליך קבלת ההחלטה ובשיקולים שנשקלו בקבלתה, ואף להגיש ערעור מנהלי לבית המשפט המחוזי אם הערר נדחה.

אני מזמינה אתכם להשאיר פרטים בתחתית העמוד ולקבל שיחת היוועצות ללא התחייבות.

דילוג לתוכן