עורך דין הגירה


"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

עורך דין הגירה
עורך דין הגירה
תוכן עניינים

עורך דין הגירה הופך יותר ויותר מבוקש בשנים האחרונות, אשר מאופיינות בהגירה רבה ומעבר בין מדינות. ההגירה הרבה היא תולדת השינויים הדמוגרפיים והמלחמות אשר שולחות מאות אלפי פליטים ממדינותיהם, הכפר הגלובלי המחבר בין אנשים במדינות שונות והמאפשר קשרי זוגיות ומשפחה שלא היו אפשריים בעבר והגירת העבודה המעודדת מעבר מדינתי בעקבות הפרנסה.

כל מדינה מחזיקה במדיניות הגירה משלה, חלק מהמדינות מעודדות הגירה אליהן בעוד שאחרות כישראל מערימות קשיים על הגירת אזרחים זרים לשטחה וזאת על מנת לוודא כי ישראל תיוותר מדינה יהודית.  

קיים הבדל ניכר בין הליך ההגירה של יהודים לישראל ובין הליך ההגירה של זרים שאינם יהודים ובין ההליך המתבצע בעניינם של מהגרי עבודה ולכן הליווי של עורך דין הגירה בהליכים אלו הוא הכרחי.

הגירה לישראל של יהודים

הגירת יהודים לישראל אפשרית מכוח חוק השבות, המקנה לכל יהודי, בן או נכד של יהודי, זכות לעלות למדינת ישראל ולקבל אזרחות. נדגיש כי קבלת המעמד בישראל כפופה להשתקעות בה, לא תינתן אזרחות ליהודי אשר לא מתכנן לקיים את חייו בישראל. הגירה מכוח שבות מעודדת על ידי המדינה וזאת כדי לחזק את הזהות היהודית של ישראל.

במקרה כזה הליך ההגירה הוא פשוט יחסית, על מי שמבקש לעלות מכוח שבות יש להגיש מסמכים שמעידים שהוא זכאי שבות, ולהצהיר שבכוונתו להשתקע במדינת ישראל. ככל שימצא זכאי, ויהדותו לא תוטל בספק, יוכל לזכות למעמד בישראל בהליך מהיר ופשוט.

הגירה של מי שאינו יהודי

אדם שאינו יהודי, ואינו זכאי שבות, המבקש להגר למדינת ישראל, יעבור תהליך שונה לחלוטין, הליך ארוך יותר ומסורבל, אשר לא פעם יסתיים בסירוב והכל תלוי בסיבה לבקשת ההגירה.

ככלל מדינת ישראל אינה מחזיקה במדיניות הגירה המאפשרת כניסה וישיבה בישראל וזאת למעט מספר חריגים:

עקב קשר משפחתי או זוגיזוגיות עם בן זוג ישראלי, הורות לאזרח ישראלי בתנאים מסויימים או היות המבקש צאצא של בן זוג לאזרח ישראלי.

עקב סכנת חיים – ותחת הגשת בקשת מקלט.

עקב נסיבות הומניטריות שונות – בין שהן קשורות בהליך חירום רפואי נדרש, בסיום קשר זוגי עם אזרח ישראלי, באלימות במשפחה אשר הופעלה כלפי האזרח הזר או בטעמים הומניטריים אחרים.

הגירת עבודה – ישנם מספר ענפים אשר מאפשרים קליטת עובדים זרים לתקופה קצובה ובתנאים הקבועים בחוק. בין הענפים: סיעוד, חקלאות ובניין. כמו כן ניתן לקבל אשרות עבודה לעובדים זרים גם בתחומי המסעדנות, התעשייה וכן למומחים זרים אשר מומחיותם נדרשת בישראל.

הגירה של מי שאינו יהודי תיעשה בהתאם לנהלים של משרד הפנים, בהתאם לסיבת ההגירה. היא תדרוש מסמכים שונים ולא פעם תכלול ראיונות ובדיקות שונות העלולים להיות חודרניים ודקדקנים.

כך למשל בני זוג יאלצו לאחר ההליך הארוך של אישור הבקשה לעמוד לראיון מידי שנה ולהוכיח את זוגיותם וזאת עד לקבלת המעמד הנכסף של תושב קבע.

הגירה שאינה חוקית

הגירה שאינה חוקית נעשית דרך הסתננות לישראל או השארות בארץ לאחר סיום האשרה החוקית (למשל תייר שלא שב למדינתו או עובד זר שנשאר בארץ לאחר סיום עבודתו). משרד הפנים נאבק בכל הכוח בתופעה זו ועושה כל שביכולתו לגרש את מי ששוהה בישראל שלא כדין, פעמים רבות תוך השמתו של הזר במתקן משמורת 'גבעון' והטסתו למולדתו.

לאחר תפיסתו של האזרח הזר וכאשר הוא כבר שוהה במתקן המשמורת האפשרות להסדיר את מעמדו בארץ מורכבת הרבה יותר.

אך חשוב לדעת – גם אם שוהה האזרח הזר כבר במשמורת, ניתן לשחררו בתנאים מסויימים, וכן בנסיבות המתאימות ניתן אף להסדיר מעמדו ולאפשר לו להשאר בארץ בין אם לתקופה מוגבלת ובין אם לתקופה ארוכה.

במתקן המשמורת ישנו בית דין שתפקידו לבקר את החלטות הרשות ולבדוק האם ההחזקה במתקן נעשתה בצורה חוקית או האם יש לבטל את הצו ולשחרר את האזרח הזר.

נציין כי גם במתקן המשמורת יש לאזרח הזר, אף אם שהה באופן לא חוקי, זכויות. על מנת לשמור על זכויותיו המלאות נמליץ לפנות לעו"ד וזאת בהקדם האפשרי. 

מדוע צריך עורך דין הגירה?

כאמור, המדינה מערימה קשיים על זרים שמבקשים להגר למדינת ישראל, בפרט כאשר אינם יהודים. הקשיים יתבטאו דרך דרישת מסמכים רבים שקשה להשיג, ראיונות חודרניים ודקדקנים, הליך ממושך, מייאש ובירוקרטי, דחיית הבקשה מבלי סיבה מספקת וגירוש מישראל.

עורך דין הגירה בישראל, המתמחה בנהלי משרד הפנים, הפסיקה והדין הבינלאומי יוכל לסייע למבקש לצלוח את ההליך בצורה מיטבית וזאת בכל אחד משלבי ההליך.

בתחילת ההליך – יסייע עורך דין הגירה למצוא את הנוהל המתאים ביותר לסיטואציה אשר יאפשר את ההגעה למטרה בצורה הקלה והמהירה ביותר. כמו כן ינחה עורך הדין את המבקש באשר למסמכים הנדרשים על מנת שבקשתו תתקבל בצורה המייטבית.

באמצע ההליך – פעמים רבות יתקלו המבקשים בקשיים בירוקרטיים ובסירובים ודחיות מסיבות שונות. עורך דין הגירה הבקיא בתחום יוכל להתלוות לראיונות, לסייע בפתרון בעיות ובעיקר לעמוד על זכויותיכם לאורכו של ההליך. כמו כן במקרה בו דרוש תמרון בין ההליך מול הרשות להסדרת המעמד ובין הליך מקביל בו מנסה מנהל האכיפה לגרש מישראל את המבקש, רצוי מאד להיעזר בעורך דין.

בסיום ההליך – במקרה של סירוב לבקשה שהוגשה, יסייע עורך דין הגירה בהגשת ערר פנימי או ערר לבית הדין לעררים.

פתרון בעיות כאשר הן צצות, הוא דבר אפשרי, אך כמובן שרצוי להימנע מהן ככל הניתן. לכן נמליץ על פניה מוקדם ככל הניתן לייעוץ. הדבר יכול לייעל את הטיפול בבקשה, לחסוך זמן, מאמץ וכסף.

ליצירת קשר ולקבלת ייעוץ ללא התחייבות ניתן להשאיר את הפרטים בתחתית העמוד.

דילוג לתוכן