רישיון קבלן ניקיון

רישיון קבלן ניקיון​

כל חברה או מוסד זקוקים לשירותי ניקיון בעלי רישיון קבלן ניקיון, ועבור מרביתם הניקיון אינו סוג העבודה או הפעילות הרגילים שהם חלק מפעילות החברה, אצל חלק מהחברות אין צורך בהעסקת עובד ניקיון בהיקף של משרה מלאה. לכן פונים החברות והעסקים לקבלני ניקיון לטובת קבלת השירות וקבלן הניקיון מספק את שירותי הניקיון כמיקור חוץ.

ישנם שני סוגים של קבלני ניקיון- קבלן שירותי ניקיון וקבלן כוח אדם בתחום הניקיון.

רישיון קבלן ניקיון
רישיון קבלן ניקיון

תוכן עניינים

מה ההבדל בין שני סוגי קבלני הניקיון?

קבלן שירותי ניקיון

מספק לחברה החיצונית את הניקיון כשירות מוגמר. כלומר, הוא יספק בנוסף לכוח העבודה גם חומרי ניקיון, ינהל את לוח המשמרות של העובדים ויפקח עליהם, ינהל עמם קשר רציף באשר לעבודה הנדרשת ויספק למזמין העבודה מקום נקי בסיום השירות.

שימו לב! החוק בישראל מחייב קבלן שירותי ניקיון להחזיק ברישיון, וזאת כדי לוודא שהקבלן מכיר את זכויות עובדי הניקיון, עומד בחובותיו כלפיהם, בעל מספיק אמצעים כדי לספק לשלם להם את זכויותיהם הסוציאליות ואת משכורתם. הבדיקות והתנאים נועדו על מנת לצמצם אפשרות לפגיעה בזכויות העובדים.

קבלן שירותי הניקיון הוא המעסיק הישיר של עובדי הניקיון. עם זאת, על המשתמש בפועל שבחצרו עובדים העובדים אחריות מסוימת כלפי עובדי הניקיון אם קבלן הניקיון מפר את חובותיו.

קבלן כוח אדם בתחום הניקיון

צורת קבלנות פחות מקובלת בתחום הניקיון הינה של קבלן כוח אדם בתחום הניקיון. קבלן כוח אדם יגייס, יעסיק ויתווך לחברה חיצונית כוח אדם בהתאם לדרישות המזמין. ואילו הוא, המזמין, שיקבל את המנקים יתנהל מולם, יפקח עליהם, יספק להם חומרי ניקוי ויקבע עבורם משמרות וינהל את משימותיהם. האחריות של הקבלן היא לספק כוח אדם מתאים, אך גם במקרה זה יהיה הקבלן המעסיק הפורמלי של העובד, וכן גם במקרה זה יזדקק הקבלן לרישיון מתאים.

בצורת העסקה כזו, על אף הקשר הקיים עם המעסיק בפועל, קבלן הניקיון נשאר המעסיק של העובד ועליו לספק לו את הזכויות הסוציאליות ואת משכורתו ולנהל עמו קשר של עובד ומעסיק.

אך לצורה זו ישנן גם מגבלות ובין היתר הגבלת ההעסקה לתקופה של 9 חודשים שאחריה יש לקלוט את העובד אצל המשתמש בפועל.

כיצד ניתן לקבל רישיון קבלן ניקיון

על מנת לעסוק כקבלן ניקיון או כקבלן כוח אדם ולקבל רישיון קבלן ניקיון, נדרש רישיון מטעם משרד העבודה.

על מבקש הרישיון לעמוד בתנאי סף של היעדר הרשעות בחמש השנים האחרונות בעבירה שיש עימה קלון או שבשל חומרתה אין זה ראוי כי יפעל כקבלן ניקיון.

כמו כן, נדרש ניסיון ניהולי קודם של שנה ככל שהמבקש מבקש לעסוק כקבלן שירותי ניקיון, או של 3 שנים אם הוא מבקש לעסוק כקבלן כוח אדם בתחום הניקיון.

בהמשך על המבקש רישיון קבלן ניקיון להגיש בקשה בצירוף כלל הטפסים הנדרשים ומסמכים נוספים כמו קורות חיים, תעודת זהות, אישור על ניסיון ניהולי, ותעודת עוסק או מסמך התאגדות.

בנוסף יהיה על מבקש הרישיון לצרף כתב התחייבות המעיד על האיתנות הפיננסית שלו.

לאחר מכן יעבור המבקש ריאיון בו ייבדקו ידיעותיו בדבר זכויות עובדים. לבסוף יידרש המבקש לשכור משרד ובו כל התנאים התברואתיים והפיזיים הנדרשים, ולשלם ערבות בנקאית שנועדה לוודא כי הוא מסוגל להבטיח את זכויות העובדים.

רק לאחר מעבר כל השלבים הללו בהצלחה, יקבל המבקש את רישיון קבלן ניקיון.

לסיכום

תפקידו של קבלן הניקיון לא מסתיים בתיווך עובדי ניקיון לחברות הזקוקות לשירותי ניקיון. הוא מעסיקם של העובדים  וככזה מוטלת עליו אחריות כבדה. בשל אותה אחריות כבדה, משרד העבודה דורש מקבלני ניקיון לעבור הליך רישוי מורכב הכולל שלבים ומסמכים רבים. מומלץ להיוועץ בעורך דין טרם הגשת הבקשה לטובת איסוף המסמכים, הכנה לריאיון ועמידה בתנאי הרישיון.

לקבלת ייעוץ ללא התחייבות צרו איתי קשר בלחיצה כאן.

שאלות נפוצות

רישיון קבלן ניקיון הוא אישור רשמי ממשרד העבודה המאפשר לאדם או לחברה לפעול כקבלן שירותי ניקיון או קבלן כוח אדם בתחום הניקיון. החוק בישראל מחייב קבלן שירותי ניקיון להחזיק ברישיון כדי לוודא שהקבלן מכיר את זכויות עובדי הניקיון, עומד בחובותיו כלפיהם ובעל מספיק אמצעים כדי לשלם להם את זכויותיהם הסוציאליות ואת משכורתם. הדרישה לרישיון נועדה לצמצם אפשרות לפגיעה בזכויות העובדים ולוודא שהקבלן אחראי ומסוגל לעמוד בהתחייבויותיו כמעסיק.

קבלן שירותי ניקיון מספק לחברה החיצונית את הניקיון כשירות מוגמר. הוא מספק בנוסף לכוח העבודה גם חומרי ניקיון, מנהל את לוח המשמרות של העובדים ומפקח עליהם, מנהל עמם קשר רציף ומספק למזמין מקום נקי בסיום השירות. לעומת זאת, קבלן כוח אדם בתחום הניקיון מגייס, מעסיק ומתווך לחברה חיצונית כוח אדם בהתאם לדרישות המזמין, אך המזמין עצמו מתנהל מול העובדים, מפקח עליהם, מספק להם חומרי ניקוי וקובע משמרות. בשני המקרים נדרש רישיון קבלן ניקיון, והקבלן נשאר המעסיק הפורמלי של העובדים.

כדי לקבל רישיון קבלן ניקיון, מבקש הרישיון צריך לעמוד בתנאי סף של היעדר הרשעות בחמש השנים האחרונות בעבירה שיש עימה קלון או שבשל חומרתה אין זה ראוי כי יפעל כקבלן ניקיון. בנוסף, נדרש ניסיון ניהולי קודם של שנה אחת לפחות אם המבקש מעוניין לעסוק כקבלן שירותי ניקיון, או של 3 שנים אם הוא מבקש לעסוק כקבלן כוח אדם בתחום הניקיון. תנאים אלה נועדו להבטיח שמחזיק הרישיון הוא אדם אמין עם ניסיון רלוונטי בניהול.

בקשה לקבלת רישיון קבלן ניקיון חייבת לכלול כלל הטפסים הנדרשים ומסמכים נוספים כמו קורות חיים של המבקש, תעודת זהות, אישור על ניסיון ניהולי קודם, ותעודת עוסק מורשה או מסמך התאגדות של החברה. כמו כן, על המבקש לצרף כתב התחייבות המעיד על האיתנות הפיננסית שלו. לאחר הגשת המסמכים, המבקש יעבור ריאיון בו ייבדקו ידיעותיו בדבר זכויות עובדים, ובסיום התהליך יידרש לשכור משרד מתאים ולהפקיד ערבות בנקאית.

לאחר הגשת כל המסמכים הנדרשים לקבלת רישיון קבלן ניקיון, המבקש יעבור ריאיון אישי בו ייבדקו ידיעותיו בנושא זכויות עובדים. השלב הבא מחייב את המבקש לשכור משרד עם כל התנאים התברואתיים והפיזיים הנדרשים על פי הוראות משרד העבודה. בנוסף, המבקש יידרש לשלם ערבות בנקאית שנועדה לוודא כי הוא מסוגל להבטיח את זכויות העובדים. רק לאחר מעבר מוצלח של כל השלבים הללו, המבקש יקבל את הרישיון ויוכל להתחיל לפעול כקבלן ניקיון.

קבלן הניקיון הוא המעסיק הישיר של עובדי הניקיון, ועליו מוטלת אחריות כבדה כמעסיק. תפקידו לא מסתיים בתיווך עובדים לחברות, אלא הוא חייב לספק להם את הזכויות הסוציאליות המלאות ואת משכורתם, לנהל עמם קשר שוטף ולעמוד בכל החובות שמוטלות על מעסיק. בשל אחריות כבדה זו, משרד העבודה דורש מקבלני ניקיון לעבור הליך רישוי מורכב הכולל שלבים ומסמכים רבים. המורכבות בהליך נועדה לוודא שרק מי שמכיר את זכויות העובדים ומסוגל לעמוד בהתחייבויותיו יקבל רישיון קבלן ניקיון. מומלץ להיוועץ בעורך דין לפני הגשת הבקשה לטובת הכנה נכונה ואיסוף המסמכים.

דילוג לתוכן