העסקת עובד זר בסיעוד


"לפעמים אתה לא צריך רק עורך דין, אתה צריך לוחם צדק, אתה צריך בן אדם"

העסקת עובד זר בסיעוד
העסקת עובד זר בסיעוד
תוכן עניינים

העסקת עובד זר בסיעוד הופכת לנפוצה יותר ויותר עם העלייה בתוחלת החיים. לא מעט מטופלים סיעודיים, בעיקר מבוגרים, נמצאים במצב שבו אינם יכולים לקיים בעצמם את הפעולות הבסיסיות ביותר וביניהן הלבשה, רחצה, שליטה בסוגרים, מעברים בין מצבים, האכלה וניידות. הקושי יכול להיות עקב לקות גופנית או קוגניטיבית, שמצריכה השגחה מתמדת. הפתרון שניתן למקרים אלה הוא העסקת עובד זר בסיעוד.

אך הפיכת אדם למעסיק ודווקא בשעה המשברית ביותר בחייו אינה פשוטה כלל ומצריכה הכרה של זכויותיו של המטופל מצד אחד ושל חובותיו כמעסיק עובד זר בסיעוד מצד שני.

למי יש זכאות עבור העסקת עובד זר בסיעוד

הזכאות עבור העסקת עובד זר בסיעוד היא רק למי שמחזיק בידו היתר העסקה. אך לא כל אדם המתקשה בפעולה כזו או אחרת זכאי להיתר להעסקת עובד זר בסיעוד, אלא רק מי שזקוק ברוב שעות היממה  להשגחה או לטיפול ולא נמצא במסגרת מוסדית סיעודית.

את ההיתר מקבלים לאחר תביעה המוגשת למוסד לביטוח לאומי או לרשות האוכלוסין וההגירה אם ההכנסה גבוהה מהתקרה הקבועה בחוק.

ניתן אף להיעזר בלשכה פרטית אשר תסייע בהגשת הבקשה והמסמכים באמצעות דוא"ל.

כיצד מאתרים עובד זר בתחום הסיעוד

לאחר קבלת ההיתר, נדרש המטופל הסיעודי לפנות ללשכה פרטית כדי שתתווך לו עובד זר הנמצא בישראל או תזמין עבורו עובד זר מחו"ל.

הלשכה תסייע באיתור עובד, הוצאת ויזה עבורו וחתימה על הסכם העסקה איתו.

חובות מעסיק עובד זר בסיעוד

ישנן מספר חובות שחלות על העסקת עובד זר בסיעוד. בניהן נדרש המעסיק לספק לעובד הזר מגורים הולמים בביתו ולהעסיקו במשרה מלאה, להעסיק את העובד הזר רק במתן טיפול סיעודי ועזרה סבירה במשק הבית ולא בעזרה לצד ג' או נקיונות החורגים מהסיוע הסביר. עוד נדרש המעסיק להסדיר עבור העובד הזר ביטוח רפואי ולשלם  לביטוח לאומי.

בתחום הכספי נדרש מעסיקו של העובד הזר להבטיח את זכויותיו של העובד לפי דיני העבודה וביניהן תשלום שכר מינימום, דמי הבראה וחגים, ימי מחלה, חופשה שנתית, הפרשות לפנסיה והפרשות לקרן פיצויים אשר יש לשלמן בסיום ההעסקה.
ככל שיפוטר העובד בסיום תקופת עבודתו אם בשל חוסר התאמה ואם בשל פטירת מעסיקו, יהיה על המעסיק לשלם גם פיצויי פיטורין כדין. 
יש לשים לב – חלק מהזכויות כגון דמי הבראה ופיצויי פיטורין צריך לשלם רק אם השלים העובד שנת עבודה אחת ומעלה. 

את ההעסקה ניתן לבצע בהעסקה ישירה, כאשר המטופל הסיעודי הוא המעסיק היחיד, או במקביל לחברת סיעוד אשר מקבלת את קצבת הסיעוד מהמוסד לביטוח לאומי ומעבירה את חלקה לעובד. במצב של העסקה במקביל נדרש המטופל הסיעודי להשלים את הסכום החסר לאחר תשלומי חברת הסיעוד. העסקה זאת מסורבלת יותר ויקרה מאד ונמליץ לוותר עליה ולהעסיק את העובד בהעסקה ישירה בלבד.

ניכויים מותרים משכרו של עובד זר בסיעוד

אמנם שכרו של העובד הזר חייב להיות גבוה משכר מינימום, אך משכר זה ניתן להפחית מספר ניכויים:

  • ניכוי מחצית מעלות ביטוח הבריאות או עד התקרה הקבועה בחוק
  • השתתפות בהוצאות דיור בהתאם לאיזור המגורים
  • ניכויים בגין הוצאות נלוות למגורים (מים, חשמל וכו')
  • ניכוי בגין כלכלה עד 10% מסך המשכורת החודשית.
  • מקדמות שבועיות "דמי כיס" אם ניתנו. 

יש לשים לב שכלל הניכויים לא עוברים את רף 25% מהשכר החודשי של העובד. בנוסף יש לשים לב לכך ששכרו של העובד הוא השכר לפני הניכויים. וכלל הזכויות הסוציאליות יחושבו מהשכר המלא ולא ממה שנשאר אחרי ההפחתות.

איך להימנע מתביעות עובד זר

בשלב תחילת ההעסקה אנו ממליצים לייצר כמה שיותר בהירות – לפרט במדוייק מה יהיה שכרו של העובד ומה הוא כולל. ככל שהחלטתם על ניכויים יש לכתוב במפורש מה הניכוי עליו הוסכם ובאיזה סכום הוא יהיה.

בשלב ההעסקה עצמה אנו ממליצים לייצר כמה שיותר תיעוד. לפרט את ימי החופשה שניתנו לעובד, לפרט את השכר ששולם לו, לפרט אילו זכויות סוציאליות שולמו ולהחתים את העובד על התיעוד. את התיעוד החתום ואת ההעברות הבנקאיות יש לשמור בקלסר מסודר.
בשלב סיום ההעסקה וגמר החשבון אנו ממליצים לפרט ככל הניתן כמה שולם ובגין איזה רכיב שכר. נדגיש: אין שום ערך במכתב בו כתוב שלעובד או לעובדת אין תביעות או דרישות ממעסיקו. על מנת להגן ככל הניתן על המעסיק מתביעות יש לבצע תחשיב ולפרט במכתב הסילוק ככל הניתן אילו סכומים שולמו לו ובגין איזו זכות סוציאלית.

לסיכום

הדרך להעסקת עובד זר בתחום הסיעוד כוללת שלבים, תנאים וחובות רבים. החל משלב הוצאת ההיתר, איתור וגיוס עובד זר, שלב העסקתו תוך עמידה בתנאי ההיתר וכלה בגמר חשבון וסיום העסקה. הוא משלב את הצורך בהבנת דיני עבודה, התנהלות מול ביטוח לאומי, רשות האוכלוסין וההגירה ולעיתים מול חברות הסיעוד.

היערכות נכונה להעסקה וניהול נכון שלה יכולים לסייע ולמנוע תביעות עתידיות.

להדרכה בעניין העסקה נכונה, לסיוע בהכנת חוזה העסקה לעובד זר סיעודי, לעזרה בהנפקת ויזה הומניטרית לעובד זר ובכל שאלה נוספת אתם מוזמנים להשאיר פרטים בתחתית העמוד או ליצור איתנו קשר בלחיצה כאן.

שאלות נפוצות

  • ניכוי מחצית מעלות ביטוח הבריאות או עד התקרה הקבועה בחוק
  • השתתפות בהוצאות דיור בהתאם לאיזור המגורים
  • ניכויים בגין הוצאות נלוות למגורים (מים, חשמל וכו')
  • ניכוי בגין כלכלה עד 10% מסך המשכורת החודשית.

יש לשים לב שכלל הניכויים לא עוברים את רף 25% מהשכר החודשי של העובד

המעסיק נדרש לספק מגורים הולמים בביתו, להעסיק את העובד במשרה מלאה ואך ורק במתן טיפול סיעודי ועזרה סבירה למטופל עוד נדרש המעסיק להסדיר עבור העובד הזר ביטוח רפואי ולשלם לביטוח לאומי.

 

בתחום הכספי נדרש מעסיקו של העובד הזר להבטיח את זכויותיו של העובד לפי דיני העבודה וביניהן תשלום שכר מינימום, דמי הבראה וחגים, ימי מחלה, חופשה שנתית, הפרשות לפנסיה והפרשות לקרן פיצויים.

דילוג לתוכן