בני זוג ידועים בציבור ונשואים

אנו עדים בשנים האחרונות לכל מיני צורות של משפחות: משפחות ללא ילדים, משפחות חד מיניות ואף בני זוג אשר מחליטים מכל מיני סיבות שלא להתחתן.

מדינת ישראל מכירה בזוגות ידועים בציבור בשלל תחומים ומעניקה להם זכויות מכוח זוגיותם. כך גם כאשר מדובר בזוגות מעורבים, בהם אחד מבני הזוג אינו ישראלי. במקרים אלה מעניקה המדינה לבן הזוג הזר מעמד בישראל מכוח זוגיותו עם אזרח ישראלי. ומן הסתם גם אזרח זר הנשוי לאזרח ישראלי זכאי למעמד בישראל. 

אך הליך הסדרת מעמד בישראל, הן במקרה של בני זוג ידועים בציבור והן נשואים, אינו אוטומטי ועלול להיות ארוך וסבוך וכן מצריך הגשת מסמכים רשמיים שונים. 

הליך הסדרת מעמד לבן זוג זר הנשוי לאזרח ישראלי או אשר מצוי במערכת יחסים עם אזרח ישראלי, נקרא "הליך מדורג" ומשמו ניתן להבין כי הוא הדרגתי וממושך. 

ההליך כולו אורך כארבע שנים וחצי לבני זוג נשואים וכשבע שנים לבני זוג ידועים בציבור ובסופו יכול בן הזוג הזר לקבל מעמד קבע או אזרחות בישראל וזאת בהתאם ל"נוהל הטיפול במתן מעמד לבן זוג זר הנשוי לאזרח ישראלי" או ל"נוהל הטיפול במתן מעמד לבני זוג של ישראלים, לרבות בני אותו מין". 

אולם טרם אישורו של ההליך המדורג ישנם מספר שלבים אשר על בני הזוג לעבור. המשיכו לקרוא…

שלבי ההליך לקבלת מעמד בני זוג ידועים בציבור ונשואים

ראשית יש צורך בזימון תור למשרד הפנים הרלוונטי לפי איזור מגוריו של בן הזוג הישראלי. לפגישה הראשונה יש להגיע עם כלל הטפסים, המסמכים והראיות הנדרשות בנוהל בני זוג ידועים בציבור, ובכללן תעודות מקוריות ומאומתות ממדינת מוצאו של בן הזוג הזר. הגעה ללא אחד המסמכים תוביל להשהיית ההליך, וככל שלא ימסרו המסמכים בתוך הארכה שיתן משרד הפנים להשלמתם עלולה הבקשה להסגר. 

לכן, טרם פניה למשרד הפנים נמליץ על היוועצות בעורך דין על מנת להבין מה הם המסמכים הנדרשים, היכן מוציאים אותם וכיצד מאמתים אותם. את האימות ניתן לעשות בחלק מהמדינות באמצעות אפוסטיל, ואולם במדינות רבות אין אפשרות לאימות אפוסטיל ותדרש שרשרת חתימות אשר אופיה תלוי ביחסים הבין לאומיים שיש לישראל עם מדינת המוצא של בן הזוג הזר. 

לאחר הגשת מלוא המסמכים, יידרשו בני הזוג להגיע לראיון לבחינת כנות הקשר. משרד הפנים יבקש לבדוק האם מדובר בקשר אמיתי או כזה שנועד להסדרת המעמד והראיון יבוצע לכל אחד מבני הזוג בנפרד. מנסיוננו, בני זוג רבים אשר מערכת היחסים שלהם כנה ואמיתית, נכשלים בראיון ומוצאים את עצמם מנהלים מאבק עיקש על בקשתם הבסיסית לחיות עם בן או בת הזוג שלהם בישראל.

גם בראיון רשאים בני הזוג להיות מיוצגים על ידי עורך דין והדבר מומלץ לשמירה על ראיון הוגן שיהווה בסיס להחלטה ראויה. עורך דין הבקי בהליך ובראיונות הנערכים במסגרתו, יכול להסביר לבני הזוג על אופן עריכת הראיון, לצמצם את מרחב הזרות ולמזער את הלחץ שבמסגרתו, אך למעלה מזה – עורך הדין יהיה נוכח בראיון עצמו ויוודא כי התשובות שניתנות הן אלה שנרשמות, יוכל לבקש הבהרות וימנע מצב של חדירה רבה מידי לפרטיות בני הזוג. 

לעיתים מגיעים בני הזוג הזרים למערכת היחסים עם ילדים מקשר קודם. ככל שבני הזוג ידועים בציבור ולא נשואים, ילדיו של האזרח הזר אינם זכאים להיכלל בהליך ויהיה צורך בהגשת בקשה הומניטארית בעניינם, או תכנון ההליך באופן אחר. 

ככל שבני הזוג נשואים, הילדים אמנם זכאים להיכלל בהליך ולקבל אף הם מעמד הזהה למעמדו של ההורה, אולם אף מעמד זה אינו אוטומטי וכולל מסמכים רבים, שלבים שונים ותנאים הקשורים בגיל הילד והקשר להורה.

מומלץ שלא להגיע להליך זה מבלי להיוועץ בעורכת דין דפי שגל פודור לפני כן, זאת מאחר שלמרות שהבקשה לחיות כתא משפחתי אחד היא בסיסית ואלמנטרית, ההליך הנדרש לשם כך הוא סבוך, ארוך ומורכב. 

ייצוג משפטי של בני זוג ידועים בציבור

משרדנו בעל נסיון רב שנים בייצוג בני זוג נשואים להסדרת מעמד בן הזוג הזר במשרד הפנים. כבר ראינו הכל: בקשות שנדחו על אף שבני הזוג מצפים לילד יחד, בני זוג שנפסלו עקב עבר פלילי של אחד מהם, בני זוג שבקשתם נדחתה בשל מריבה ביניהם, בני זוג נשואים שלא זכו למעמד בשל סתירות קלות בראיונותיהם וכאלה שנדחו בשל פער גילאי גדול מידי. בכל המקרים הללו ייצוג מקצועי, התעקשות ונסיון יכולים להפוך את ההחלטה ולאפשר לבני הזוג ולילדיהם הקטינים חיי משפחה. 

נציין כי במסגרת נוהל בני זוג ידועים בציבור, רשאים גם בני זוג חד מיניים להגיש בקשה להסדרת מעמד, וזכויותיהם לאורך ההליך זהות לחלוטין לזכויות של בני זוג מעורבים. 

אם אתם ניצבים בפני הליך הסדרת מעמד לבן זוג זר הנשוי לאזרח ישראלי או לבני זוג ידועים בציבור, אנו ממליצים שתפנו לייעוץ לפני ייצוג בבית הדין לעררים או כל צעד אחר שתעשו. מדובר בצעד שייעל, יקצר ויגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה של ההליך של נוהל בני זוג ידועים בציבור

 

לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות – לחצו כאן  

דילוג לתוכן